NAC 144 - April 2024
Efter en varm och solig påskhelg så var det dags för månades första tisdag = NAC 144. Ett kraftigt snöoväder var nära att sätta käppar i hjulen för denna kvälls test men några tappra (läs: galna) själar var extra testsugna och begav sig till klubbstugan trotts orange vädervarning. 

Varje tisdag några timmar innan klubbkvällen så brukar alltid våra SuperText chattar gå varmt med div diskussioner t.ex vart vissa ska samlas innan och äta en bit mat. Denna kväll var den stora snackisen om det ens skulle bli någon klubbkväll då en riktig snösmocka hade dragit in över våra breddgrader. Dagen innan var det strålande sol och nästan 15 grader varmt så många passade på att på annandag påsk byta till sommardäck detta i kombination med den nyfallna snön skapade kaos på vägarna runt om i vårt närområde. Så flertalet av våra medlemmar denna kväll gjorde det kloka valet att stanna hemma istället för att ge sig ut på vägarna. Några som var dumdristiga och begav sig upp till klubbstugan för att köra test denna kväll var SA6BPD Daniel och SA6FAX Andreas och dessa två var även operatörerna denna kväll.

Våra antenner brukar ju vara riktigt känsliga för snö så vi hade inte jätte höga förväntningar inför denna kväll men när vi utanför klubbstugan slängde en blick upp mot våra 4x21 elements antenner så såg vi med glädje att dom var så gott som isfria. Dock så var SWR'en något högre än normalt men ändå inget som påverkade kvällens aktiviteter. Vi hade nästan 40cm snö utanför klubbstugan men vår snöröjare hade gjort ett utmärkt jobb så våra parkeringsplatser var välplogade. 


Foto: SMHI Vädervarning

Vi har under dom senaste gångerna kört NAC tester med tre operatörer där en sköter loggning/rotor styrning, en radiooperatör som kör radion samt en operatör som är aktiv i chatten/kollar flygplan. Då vi bara var två på plats denna kväll så fick vi kompromissa lite och hjälptes åt att skriva i chatten/kolla flygplan medans testen pågick. Hatten av till er som kör NAC test helt själva med allt vad det innebär! Som vanligt så började vi på SSB och försökte avklara så många svenska stationer som möjligt för att dels kunna fokusera vid FT8 körandet på att jaga avlägsna stationer. Men även då vi saknade någon riktig duktig CW operatör denna kväll så var det skönt att avklara så många som möjligt på SSB. Konditionerna denna kväll upplevdes som goda trotts snöandet utanför fönstret. 

För att inte gå miste om viktiga poäng så la vi lite extra fokus att jaga ES, YL, LY och SP som vi med hjälp av flygplansreflektioner kunde köra. Flertalet av dessa stationer är ej aktiva på FT8 så kör man dom inte analogt så går man miste om dom. Däremot så brukar flertalet av OH och OZ stationerna vi kan köra analogt även vara aktiva på FT8 så denna kväll blev dom körda just via FT8. Vi skeddade SP2FRY som vi normalt kör via CW men till vår förvåning så ropade han på oss på SSB och efter avklarat qso så fick vi flertalet SP stationer som ropade in en efter en på SSB. 


Foto: Loggfil via phpQW Tool  LogAnalysis - Grön= SSB, Gul = FT8, Röd = CW

Längsta ODX kontakten på FT8 brukar vara OH4MVH och vi hörde honom via FT8 men lyckades ej köra honom denna kväll. Vi lyckades inte heller att köra OH6UW trotts hjälp av flygplan, bättre lycka nästa gång helt enkelt. Längsta kontakten denna kväll blev ett SSB-QSO med SP7TEE på ett avstånd av 826km tätt följt av ett CW-QSO med ES4RM på 824km.

Totalt så körde vi ihop 89 qso'n som genererade 55 729, detta placerar klubben i skrivande stund på en fjärdeplats tätt bakom SKØEN endast 312 poäng framför oss. På förstaplatsen hittar vi denna månad, likt många gånger innan, SK7CY och på andraplats SK1BL. Man skulle kunna säga att tredjeplatsen gled oss ur händerna, retsamt men det är bara att ladda om in för nästa månads NAC144 samt även QT #2, men först hittar vi NAC432 nästa vecka! 

Utöver aktiviteten ifrån JO68VK så var även våra medlemmar SM4GGC Stig, SM4FGN Leif, SE6F (SM6LPF) Sven-Erik, SM6LJP Kent samt SM6LPG Leif igång denna kväll. SM6LPG, Leif brukar normalt sätt vara en av operatörerna på SK6EI men valde av förklarliga skäl att denna kväll stanna hemma. LPG är med andra ord ingen man kör varje test, kul att få peta in dig i loggen, även fast det inte är kvällens längsta ODX. 

/SA6FAX, Andreas